U bent een werkgever
Keerpunt > Werkgever

Keerpunt voor u als Werkgever

De informatie die relevant is voor u, op één pagina.

Keerpunt voor u als werkgever

In de eerste twee jaar van verzuim betaalt u minstens 70% van het loon van de verzuimende medewerker door. Zowel u als uw medewerker moet zich inspannen voor de re-integratie van de medewerker. In de Wet verbetering Poortwachter is vastgelegd wat er moet gebeuren.

Lees meer

Continuïteit van uw bedrijf waarborgen

Als verzuim langer duurt dan een griepje, lopen de kosten voor u als werkgever snel op. Wanneer u niet de juiste verzekering heeft afgesloten, kan dit de continuïteit van uw bedrijf in gevaar brengen. Is er sprake van langdurig verzuim, dan kunt u tot 12 jaar lang met kosten geconfronteerd worden.

Lees meer

Omgaan met conflicten

Conflicten op de werkvloer komen regelmatig voor en leiden er vaak toe dat een medewerker zich ziekmeldt. Onderzoek toont aan dat dit wel 70.000 tot 100.000 keer per jaar gebeurt. Voor werkgevers is het belangrijk om alert te zijn op conflicten op de werkvloer.

Lees meer

Uw rechten en plichten

Zowel u als uw medewerker moeten zich inspannen voor de re-integratie. In de Wet verbetering Poortwachter is vastgelegd wat er moet gebeuren.

Lees meer

Benieuwd wat Keerpunt voor u kan betekenen?

 

Onze diensten

Download onze brochure

Meer weten? Onze brochure biedt informatie over onze diensten. Klik hier om de brochure te downloaden.

Download PDF

Schrijf in voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven? Door hier uw e-mailadres achter te laten, ontvangt u informatie over het laatste nieuws rondom Keerpunt, verzuim, re-integratie en wetgeving.

Wat maakt Keerpunt uniek?

Keerpunt helpt, begeleidt, adviseert en traint. Dit doen we proactief, persoonlijk en altijd gemotiveerd vanuit ons positieve mensbeeld.

 

Waarmee kan Keerpunt u van dienst zijn?

Heeft u een vraag of opmerking? De medewerkers van Keerpunt helpen u graag. Bekijk onze veelgestelde vragen of neem gerust contact met ons op.

Neem contact op
  • U geeft ons gemiddeld een 8,1 voor onze dienstverlening. Onze deskundige medewerkers en het persoonlijk contact zorgen voor hoge kwaliteit van dienstverlening en hoge klanttevredenheid.
  • Door ruim 16 jaar ervaring op het gebied van werk en verzuim zijn wij in staat u optimaal van dienst te zijn.
  • Keerpunt is sterk in de samenwerking met de werkgevers, de verzekeraars a.s.r. en Nationale- Nederlanden, de verschillende intermediairs en volmachten en het externe artsennetwerk.

Wat zeggen anderen over ons?

Meerdere werkgevers aan het woord:

“Duidelijke communicatie en uitleg van Keerpunt naar ons toe, bij elke stap in het ziekteverloop en re- integratieproces.”
“Het was prettig om een vaste contactpersoon te hebben, waar we met vragen terecht konden. Het contact verliep prettig. We kregen prima uitleg over wat er van ons als werkgever verwacht werd.”
“De behulpzaamheid, vriendelijkheid en kennis spraken mij aan. Geen vraag was te gek en ik ben op een hele goede manier door deze situatie geloodst.”
“Vriendelijke en adequate service en alles in gewone mensen taal.”
“Te ondernemen acties worden goed bewaakt en altijd in goed overleg uitgevoerd.”

Veelgestelde vragen

Waarom investeer ik als werkgever in duurzame inzetbaarheid?

Als werkgever kunt u Keerpunt inschakelen bij vragen over duurzame inzetbaarheid. Investeren in duurzame inzetbaarheid betekent het voorkomen van verzuim, meer betrokken medewerkers en het aantrekken en binden van goede medewerkers.

Hoe kan een werkgever de verplichte ondersteuning organiseren?

Werkgevers kunnen de verplichtingen vanuit de Arbowet op twee manieren invullen. Ze kunnen alle benodigde dienstverlening inkopen bij één partij; een gecertificeerde arbodienst. Deze kan alle wettelijk verplichte deskundigen leveren om de werkgever en de medewerkers te ondersteunen. Vaak kan een arbodienst daarnaast andere professionals leveren zoals bijvoorbeeld fysiotherapeuten, bedrijfsmaatschappelijk werkers, arbeidsdeskundigen of verpleegkundigen.

Een werkgever kan er ook voor kiezen om zelf de verschillende deskundigen of diensten te contracteren. Hij kiest dan zelf hoe hij dit intern organiseert. Hierbij is de hulp van in ieder geval één bedrijfsarts die de wettelijke Arbo-taken uitvoert verplicht.

Moet de RI&E door de arbodienst getoetst worden?

In de meeste gevallen moet u uw RI&E laten toetsen door een arbodienst of een gecertificeerd deskundige. Zij kijken of alle risico’s benoemd zijn, de situatie in de organisatie goed is weergegeven en of de meest recente normen en richtlijnen zijn gebruikt. Bedrijven met minder dan 25 medewerkers actief in een branche waarvoor een erkend RI&E-instrument aanwezig is, hoeven hun RI&E niet te laten toetsen. Meestal is het voor hen voldoende om de Checklist gezondheidsrisico’s in te vullen.

WIA, WGA, IVA, wat is dat?

WIA, WGA en IVA zijn onderling verbonden. WIA staat voor ‘Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen’. Wanneer een medewerker door ziekte niet of minder kan werken, kan het recht op een WIA-uitkering ontstaan. Na 104 weken (2 jaar) verzuim wordt beoordeeld of de medewerker recht heeft op een WIA-uitkering. Dit recht wordt verleend indien 65% of minder van het oude loon verdiend kan worden. De WIA bestaat uit twee soorten uitkeringen; WGA-uitkering en IVA-uitkering.

WGA staat voor ‘Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten’. Indien er na verzuim van 2 jaar of langer wordt vastgesteld dat een persoon (in de toekomst) zou kunnen werken, kan het recht op een WGA-uitkering verleend worden. Dit wordt vastgesteld tijdens de WIA-beoordeling.

IVA staat voor ‘Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten’. Indien er na verzuim van 2 jaar of langer wordt vastgesteld dat een persoon niet of nauwelijks meer kan werken, kan het recht op een IVA-uitkering verleend worden. Dit wordt tevens vastgesteld tijdens de WIA-beoordeling.

Wie is verantwoordelijk voor de re-integratie?

Werkgevers die eigenrisicodragers zijn, zijn samen met de ex-medewerker verantwoordelijk voor de re-integratie. Keerpunt helpt hierbij.


Bekijk alle vragen

Uw vraag nog niet beantwoord?

We zijn trots op onze klanten

Volg ons op sociale media    

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief