verzekeraar of volmacht
Keerpunt > Verzekeraar of volmacht > Arbodienstverlening en casemangement

Arbodienstverlening en casemangement

Arbodienstverlening en casemanagement

Ziekte van een medewerker is niet prettig; niet voor de medewerker maar ook niet voor de werkgever. Beide partijen krijgen bij (langdurig) verzuim te maken met een wettelijke verplichtingen en financiële gevolgen. Keerpunt helpt bij het zetten van de juiste (wettelijke) stappen. Wij streven ernaar om de re-integratie zo optimaal mogelijk te laten verlopen.

Hier zijn de veelgestelde vragen over onze arbodienstverlening en casemanagement voor u op een rijtje gezet. Staat uw vraag er niet tussen? Stel uw vraag dan via het formulier onderaan deze pagina.

Veelgestelde vragen

Wat is arbodienstverlening?
Arbodienstverlening komt voort uit de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In die wet staat dat een werkgever verantwoordelijk is voor een goed verzuim- en arbeidsomstandighedenbeleid. Arbodienstverlening is dienstverlening die erop gericht is om dat beleid voor de werkgever vorm te geven.
Hoe kan een werkgever de verplichte ondersteuning organiseren?

Werkgevers kunnen de verplichtingen vanuit de Arbowet op twee manieren invullen. Ze kunnen alle benodigde dienstverlening inkopen bij één partij; een gecertificeerde arbodienst. Deze kan alle wettelijk verplichte deskundigen leveren om de werkgever en de medewerkers te ondersteunen. Vaak kan een arbodienst daarnaast andere professionals leveren zoals bijvoorbeeld fysiotherapeuten, bedrijfsmaatschappelijk werkers, arbeidsdeskundigen of verpleegkundigen.

Een werkgever kan er ook voor kiezen om zelf de verschillende deskundigen of diensten te contracteren. Hij kiest dan zelf hoe hij dit intern organiseert. Hierbij is de hulp van in ieder geval één bedrijfsarts die de wettelijke Arbo-taken uitvoert verplicht.

Is het voor een werkgever verplicht om een arbodienst te hebben?

Een werkgever kan een arbodienst inschakelen die alle (wettelijk) verplichte deskundigheid levert. Dit wordt de vangnetregeling genoemd. De wet gaat ervan uit dat werkgevers hiervoor kiezen behalve wanneer de werkgever er bewust voor kiest om of om zelf de verschillende deskundigen te contracteren. Dit wordt de “maatwerkregeling” genoemd. Dus; de Arbowet gaat ervan uit dat werkgevers een contract afsluiten met een arbodienst maar geeft de ruimte om in plaats daarvan te kiezen voor de maatwerkregeling.


Bekijk alle vragen

Keerpunt is expert op het gebied van arbodienstverlening en casemanagement

Wat maakt ons anders?

Brochure

Meer weten? Onze brochure biedt informatie over onze diensten. Klik hier om de brochure te downloaden.

Download PDF

Download factsheet

Meer weten? Download hier de informatie over onze arbodienstverlening en casemanagement.

Download PDF

Waarom kiezen voor Keerpunt?

Keerpunt helpt, begeleidt, adviseert en traint. Dit doen we proactief, persoonlijk en altijd gemotiveerd vanuit ons positieve mensbeeld.

U geeft ons gemiddeld een 8,1 voor onze dienstverlening. Onze deskundige medewerkers en het persoonlijk contact zorgen voor hoge kwaliteit van dienstverlening en hoge klanttevredenheid.

Keerpunt is al ruim 16 jaar sterk in de samenwerking met de werkgevers, de verzekeraars De Amersfoortse Verzekeringen en Nationale-Nederlanden, de verschillende intermediairs, volmachten en het externe artsennetwerk.

Alle nieuwsberichten

Het laatste nieuws

19 maart 2019

Instroomkans in WGA met 20% teruggedrongen; meer grip op kosten

Preventieve WGA dienstverlening succesvol Dankzij onze WGA dienstverlening zorgen we niet alleen voor een lage WGA instroom bij de WIA…

Lees verder
5 maart 2019

Arbeidsonderzoek: samen de stip op de horizon zetten

Chantal: ‘Voor mij is het een uitdaging om binnen de kaders van de wet effectieve oplossingen te bedenken voor re-integratie en duurzame terugkeer naar werk.’

Lees verder

Wat doet Keerpunt?

  1. Keerpunt bevordert een duurzame re-integratie bij verzuim door arbeidsmogelijkheden en uw specifieke situatie centraal te zetten;
  2. Keerpunt helpt met de financiering van geadviseerde interventies door de verzekeraars (Nationale Nederlanden en De Amersfoortse Verzekeringen).
Wat doet Keerpunt nog meer?

Rechten & plichten: Keerpunt ondersteunt

Rechten

  1. Wanneer de re-integratie vastloopt omdat u en uw medewerker er samen niet uitkomen kunt u een Deskundigen Oordeel bij het UWV aanvragen;
  2. Wanneer een medewerker onvoldoende meewerkt aan de re-integratie, mag u de loondoorbetaling (tijdelijk) stopzetten. In sommige gevallen moet u dat zelfs doen.

Plichten

  1. U bent verplicht een casemanager aan te stellen;
  2. U moet een re-integratiedossier samenstellen. Het re-integratiedossier bevat alle informatie met betrekking tot het re-integratietraject. Bijvoorbeeld verslagen van gesprekken, ingevulde UWV-formulieren of een overzicht van de activiteiten die u samen met uw medewerker heeft ondernomen in het kader van de re-integratie.
Meer weten?

Uw vraag nog niet beantwoord?

We zijn trots op onze klanten

Volg ons op sociale media

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief

Scroll naar boven
© Keerpunt 2019