Wie bent u?
Keerpunt > Veelgestelde vragen

Op alle vragen een antwoord

Hieronder treft u een overzicht van de meeste veelgestelde vragen. Staat de vraag die u heeft er niet bij? Stuur deze dan vooral in via het formulier onderaan deze pagina.

Speciaal voor

Kies uw doelgroep

Arbodiensten

Is het voor een werkgever verplicht om een arbodienst te hebben?

Een werkgever kan een arbodienst inschakelen die alle (wettelijk) verplichte deskundigheid levert. Dit wordt de vangnetregeling genoemd. De wet gaat ervan uit dat werkgevers hiervoor kiezen behalve wanneer de werkgever er bewust voor kiest om of om zelf de verschillende deskundigen te contracteren. Dit wordt de “maatwerkregeling” genoemd. Dus; de Arbowet gaat ervan uit dat werkgevers een contract afsluiten met een arbodienst maar geeft de ruimte om in plaats daarvan te kiezen voor de maatwerkregeling.

Arbowet

Hoe kan een werkgever de verplichte ondersteuning organiseren?

Werkgevers kunnen de verplichtingen vanuit de Arbowet op twee manieren invullen. Ze kunnen alle benodigde dienstverlening inkopen bij één partij; een gecertificeerde arbodienst. Deze kan alle wettelijk verplichte deskundigen leveren om de werkgever en de medewerkers te ondersteunen. Vaak kan een arbodienst daarnaast andere professionals leveren zoals bijvoorbeeld fysiotherapeuten, bedrijfsmaatschappelijk werkers, arbeidsdeskundigen of verpleegkundigen.

Een werkgever kan er ook voor kiezen om zelf de verschillende deskundigen of diensten te contracteren. Hij kiest dan zelf hoe hij dit intern organiseert. Hierbij is de hulp van in ieder geval één bedrijfsarts die de wettelijke Arbo-taken uitvoert verplicht.

Duurzame inzetbaarheid

Waarom investeer ik als werkgever in duurzame inzetbaarheid?

Als werkgever kunt u Keerpunt inschakelen bij vragen over duurzame inzetbaarheid. Investeren in duurzame inzetbaarheid betekent het voorkomen van verzuim, meer betrokken medewerkers en het aantrekken en binden van goede medewerkers.

Hoe zorgt Keerpunt ervoor dan een medewerker duurzaam re-integreert?

Keerpunt gaat zorgvuldig om met de balans tussen de belangen van de werkgever, medewerker en verzekeraar om te komen tot duurzame re-integratie. Om dit te realiseren kijkt Keerpunt verder dan alleen naar gezondheid of dreigend verzuim.

Wat is duurbare inzetbaarheid?

In Nederland werken we steeds langer door. Dezelfde baan voor het leven bestaat echter niet meer. De maatschappij verandert en daarmee ook wat nodig is om een leven lang te kunnen werken. Duurzaam inzetbaar zijn betekent dat je als medewerker nu én in de toekomst in staat bent om optimaal te functioneren.

Re-integratie

Wie is verantwoordelijk voor de re-integratie?

Werkgevers die eigenrisicodragers zijn, zijn samen met de ex-medewerker verantwoordelijk voor de re-integratie. Keerpunt helpt hierbij.

RI&E

Moet de RI&E door de arbodienst getoetst worden?

In de meeste gevallen moet u uw RI&E laten toetsen door een arbodienst of een gecertificeerd deskundige. Zij kijken of alle risico’s benoemd zijn, de situatie in de organisatie goed is weergegeven en of de meest recente normen en richtlijnen zijn gebruikt. Bedrijven met minder dan 25 medewerkers actief in een branche waarvoor een erkend RI&E-instrument aanwezig is, hoeven hun RI&E niet te laten toetsen. Meestal is het voor hen voldoende om de Checklist gezondheidsrisico’s in te vullen.

Wat is een RI&E?

RI&E staat voor Risico Inventarisatie- en Evaluatie. Met een RI&E worden mogelijke risico’s voor de veiligheid, gezondheid en het welzijn van medewerkers binnen een organisatie in kaart gebracht en beoordeeld. Tevens wordt er een plan van aanpak gemaakt waarin passende maatregelen staan voor de geconstateerde risico’s.

WGA

Hoe ziet de WGA begeleiding van Keerpunt eruit?

Keerpunt biedt praktische ondersteuning en advies aan werkgevers over hoe zij het beste kunnen handelen als eigenrisicodrager WGA. Onze begeleiding richt zich met name op het voorkomen van de WGA-instroom en het bevorderen van de WGA-uitstroom. De experts van Keerpunt beschikken over ruime kennis en ervaring om (complexe) zaken tot een positief resultaat te leiden. Iedere situatie met een strategie op maat. Onze experts controleren elke beschikking, waarna een bezwaarprocedure gestart kan worden. Dit doen wij zowel voor medewerkers in een vast- als tijdelijk dienstverband.

Alle zaken met een lopende WGA-uitkering of risico op een WGA-uitkering in de toekomst worden minsten één keer per jaar gecontroleerd. Er wordt dan gekeken of de laatste beschikking nog passend is. Mogelijk is de belastbaarheid te beïnvloeden of is een herbeoordeling aan de orde.

Ziektewet

Hoe helpt Keerpunt u?

Keerpunt ondersteunt u, als werkgever, bij alle aspecten van het eigenrisicodragerschap:

  • Keerpunt begeleidt uw ex-medewerker naar een duurzaam herstel. Onze bedrijfsartsen en gespecialiseerde casemanagers zorgen ervoor dat u voldoet aan de eisen van de Wet verbetering Poortwachter en de Ziektewet;
  • Daarnaast stellen wij het recht op de Ziektewetuitkering vast, net als de hoogte en de duur van deze uitkering. Ook verzorgen wij de uitkeringsadministratie voor u.
  • Mocht de medewerker zich niet aan zijn verplichtingen houden, dan ondersteunen wij u bij de het voorbereiden van beschikkingen en toepassen van maatregelen richting uw medewerker.
Wat houdt het voorbereiden van beslissingen van UWV in?

Beslissingen van UWV zijn nodig bij bijvoorbeeld het toekennen, beëindigen, veranderen of opschorten van een Ziektewetuitkering. U bereidt als werkgever de beslissing voor; dat wil zeggen dat u aangeeft wat u denkt dat er moet gebeuren en dit onderbouwt met informatie. Op basis van de informatie die u verstrekt, neemt UWV haar beslissing.

Waar ben ik als eigenrisicodrager Ziektewet voor verantwoordelijk?

Bent u eigenrisicodrager voor de Ziektewet dan bent u verantwoordelijk voor:

  • Het doorgeven van ziek- en herstelmeldingen aan UWV;
  • Het betalen van de Ziektewetuitkering aan de ex-medewerkers;
  • Het voorbereiden van beslissingen voor UWV;
  • Het uitvoeren van de beslissingen van UWV;
  • De verzuimbegeleiding en re-integratie van zieke ex-medewerkers;
  • Het bijhouden van een gescheiden verzuim- en loonadministratie voor de medewerkers waarvoor u eigenrisicodrager bent.
Welke taken neemt een werkgever, die eigenrisicodrager Ziektewet is, over van UWV?

Kiest u ervoor eigenrisicodrager te worden, dan neemt u een aantal taken van UWV over. Zo bent u zelf verantwoordelijk voor de begeleiding van uw zieke ex-medewerker. Hierdoor heeft u meer invloed op de snelheid waarmee deze ex-medewerker re-integreert. Tevens houdt u meer zicht op eventuele WIA-instroom van zieke ex-medewerkers en kunt u hierop inspelen met gerichte acties. Bovendien is het uw verantwoordelijkheid om, volgens de regels van de Ziektewet, vast te stellen of de zieke ex-medewerker recht heeft op een uitkering. Ook de hoogte en de duur van de uitkering moet u als eigenrisicodrager voor de Ziektewet zelf vaststellen. Tenslotte moet u een eigen verzuimadministratie voeren en ervoor zorgen dat de uitkering aan uw ex-medewerker betaald wordt.

Zijn werkgevers die eigenrisicodrager zijn voor de Ziektewet verantwoordelijk voor de uitkeringen van alle medewerkers die ziek uit dienst gaan?

Nee, eigenrisicodragers zijn verantwoordelijk voor de Ziektewetuitkering van:

  • Medewerkers die ziek uit dienst gaan, dus niet alleen als zij een flexibel contract hebben maar ook bijvoorbeeld wanneer zij uit dienst gaan in de proeftijd of als gevolg van een reorganisatie;
  • Medewerkers die binnen vier weken na het einde van hun dienstverband ziek worden;
  • Medewerkers met een ‘fictieve dienstbetrekking’, zoals thuiswerkers, stagiaires of provisiewerkers, die ziek worden.

Maar niet voor medewerkers die:

  • ziek zijn door zwangerschap, bevalling of orgaandonatie;
  • een langdurige ziekte of handicap hebben;
Wie betaalt de Ziektewetuitkering?

Als de werkgever eigenrisicodrager is voor de Ziektewet, betaalt de werkgever de Ziektewetuitkering. Is de werkgever geen eigenrisicodrager voor de Ziektewet? Dan betaalt UWV de Ziektewetuitkering.

Hoe lang duurt de Ziektewetuitkering?

De Ziektewetuitkering duurt maximaal twee jaar.

Wanneer heeft een ex-medewerker recht op een Ziektewetuitkering?

Medewerkers die ziek uit dienst gaan of die binnen vier weken na uitdiensttreding ziek worden, hebben maximaal 104 weken (twee jaar) recht op een Ziektewetuitkering. Is de ex-medewerker daarna nog steeds arbeidsongeschikt, dan kan hij een aanvraag voor een WIA-uitkering doen.

Wat is er verandert met de invoering van de wet BeZaVa (Beperking Ziekteverzuim en Arbeidsongeschiktheid Vangnetters)?

In de wet BeZaVa is geregeld dat werkgevers ook de kosten dragen van de Ziektewetuitkering en de WGA-uitkering van medewerkers die ziek uit dienst gaan. Daarnaast is de werkgever verantwoordelijk voor de re-integratie van deze zieke ex-medewerkers naar passend werk.

Wat regelt de Ziektewet?

Wanneer een medewerker ziek wordt, is de werkgever in de meeste gevallen verplicht om het loon van de zieke medewerker door te betalen. Wanneer er sprake is van zogenaamde ‘vangnetters’, hoeft de werkgever bij ziekte echter geen loon door te betalen. Dit is het geval bij:

  1. Zieke medewerkers waarvan het dienstverband afloopt tijdens ziekte, inclusief medewerkers met een flexibel dienstverband;
  2. Ex-medewerkers die binnen 28 dagen na einde van het dienstverband ziek worden en die geen recht hebben op een WW-uitkering.
  3. Ex-medewerkers die recht hebben op een WW-uitkeringen vervolgens ziek worden;
  4. Medewerkers waarvan het ziekterisico als hoog gezien wordt. Dit zijn medewerkers die vallen onder de zogenaamde ‘no risk polis’, orgaandonoren en medewerkers die ziek worden als gevolg van zwangerschap.

Punt 1 en 2 vallen onder het eigenrisicodragerschap Ziektewet. Punt 3 en 4 niet.

Wat is de Ziektewet?

Gaat uw medewerker ziek uit dienst? Dan kan hij soms een Ziektewetuitkering krijgen. In de Ziektewet is geregeld dat zieke ex-medewerkers die geen loon meer krijgen, toch een inkomen hebben.

Uw vraag nog niet beantwoord?

Volg ons op sociale media    

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief

Scroll naar boven
© Keerpunt 2017