scroll

Onze corona aanpak

De coronacrisis heeft impact op vrijwel iedereen in Nederland. Ook bij Keerpunt hebben we ons moeten aanpassen. Iedereen werkt thuis en ons kantoor is nagenoeg volledig gesloten. Nu we drie weken verder zijn begint het langzaamaan te wennen. We hebben onze productmanager Ingrid van Oosterhout gevraagd of ze de corona aanpak bij Keerpunt kan toelichten.

Lees verder
2019 09 03 Keerpunt Ingrid van Oosterhout 2

  1. Hoe is Keerpunt er nu voor zijn werkgevers en werknemers – wat doet Keerpunt om hen in deze situatie bij te staan?
    Wij zijn gewend om onze arbo- en re-integratiedienstverlening grotendeels telefonisch uit te voeren. Daarom waren we beter voorbereid dan andere arbodiensten op de moeilijke omstandigheden. Wat we wel zien is dat werkgevers en werknemers niet goed weten wanneer er ziekgemeld kan worden. Veel werkgevers denken: mijn werknemer kan niet werken, omdat mijn bedrijf stil ligt vanwege corona en dus mag ik hem ziekmelden. Dat ligt echter een stuk genuanceerder. Een werknemer moet ziek én daardoor niet in staat zijn om zijn werk (volledig) uit te voeren. Dan pas is er in de zin van de wet sprake van ziekte waarvoor loondoorbetalingsverplichting geldt. Onze re-integratiespecialisten informeren onze werkgevers hier telefonisch over en ook hebben we alle mogelijke vragen over corona en arbodienstverlening op een rijtje gezet op onze website (Klik hier om deze te bekijken). Met name in ons Horecaloket zien we grote problemen. Die kunnen wij niet allemaal oplossen, maar we hebben een luisterend oor en kunnen de werkgever naar de juiste noodmaatregel verwijzen. We helpen de werkgever ook om onterechte ziekmeldingen terug te draaien. Dat is administratief een uitdagend proces.
  2. Kan de Medische Unit gewoon door blijven draaien?
    Ten opzichte van andere arbodiensten is Keerpunt ook nu in het voordeel, want ook onze bedrijfsartsen en praktijkondersteuners, die samen de Medische Unit van Keerpunt vormen, verlenen hun diensten telefonisch. Normaal gesproken zetten we alleen een spreekuur op locatie in, als er een concrete aanleiding is om de werknemer ook echt fysiek te zien. Door de corona maatregelen voeren we geen fysieke spreekuren meer uit, maar dat heeft dus relatief weinig impact op onze bedrijfsvoering.
  3. Wat is de situatie nu bij Keerpunt qua werkzaamheden, had Keerpunt ook last van extra ziekmeldingen?
    Met name na de allereerste overheidsmaatregelen, zagen we het aantal ziekmeldingen explosief toenemen. De afgelopen week lijkt het melden weer wat te normaliseren. Wij denken dat dit komt door de noodregelingen die intussen in het leven geroepen zijn en doordat er geen nieuwe branches gesloten zijn. Om alle werkgevers te kunnen bellen hebben we extra capaciteit ingezet. Ook bleek het mogelijk om met capaciteit te schuiven, want een aantal re-integratietrajecten komt nu tot stilstand omdat er fysiek geen mogelijkheden zijn tot re-integratie. Daar maken we ons trouwens wel zorgen om. UWV heeft vorige week een corona-addendum op de Werkwijzer Poortwachter gepubliceerd, maar hoe dat in de praktijk gaat uitwerken is nog onzeker.
  4. Gaat het thuiswerken niet ten kosten van de productiviteit?
    Bij Keerpunt zijn we, door de aard van onze dienstverlening, gewend aan thuiswerken. Telefonisch contact en schermwerk zijn niet plaatsgebonden. Ook hebben we twee jaar geleden een (onbedoelde) generale repetitie gehouden voor de situatie nu. Ons gebouw was toen onder water gelopen en dat leidde ertoe dat vrijwel het hele bedrijf ook noodgedwongen 6 weken heeft thuisgewerkt.
    Werkgevers en werknemers merken hier overigens niets van. De kleuters vergaderen soms wel mee bij interne overleggen, maar natuurlijk niet bij gesprekken met werkgevers en werknemers. Hun problemen verdienen onze volle aandacht en we houden natuurlijk goed rekening met de privacy. We kunnen dat gelukkig goed organiseren, door te schuiven met de beschikbare uren. Zo kan de werkgever en werknemer bijvoorbeeld ook in de avond bij ons terecht.
  5. Hoe houdt Keerpunt haar eigen medewerkers in de gaten, zodat niemand aan de huidige situatie onderdoor gaat?
    Keerpunt is een middelgroot, zeer hecht bedrijf. Management en collega’s onderling hebben veel aandacht voor elkaars welzijn. Persoonlijk start ik elke dag met een kort overleg met mijn mede-productmanagers, waarbij de belangrijkste vraag is: ‘Hoe zitten we er vandaag in?’ Daarnaast ga ik nog steeds lunchwandelen met een aantal collega’s, al doen we dat nu op afstand: we bellen elkaar en sturen onder het wandelen foto’s van de locatie waar we wandelen. Zo ontdekken we dat Diemen, Loosdrecht en Gouda allen hele mooie plekjes kennen.

Ook interessant

Wij gebruiken cookies
We gebruiken cookies om u de beste ervaring te bieden op onze website. Onder ‘instellingen wijzigingen' leest u meer over welke cookies wij gebruiken. Wilt u weten hoe Keerpunt in haar dienstverlening omgaat met persoonsgegevens van werknemers en werkgevers, lees dan ons Privacy Statement.
Noodzakelijke & functionele cookies
Wij plaatsen noodzakelijke cookies om te zorgen dat basisfuncties van onze website goed werken. Functionele cookies zorgen ervoor dat u de website op de juiste manier kan bekijken en gebruiken. Ze onthouden bijvoorbeeld welk product u wilt bestellen en uw voorkeursinstellingen zoals taal. Deze cookies hebben zeer weinig invloed op uw privacy en plaatsen wij daarom altijd.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Analytische cookies
Analytische cookies zoals Google Analytics en Google Tag Manager meten het website bezoek en helpen ons om de website te verbeteren. Deze gegevens worden anoniem verzameld en hebben weinig invloed op uw privacy.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Marketing cookies
Marketing cookies (zoals LinkedIn, Twitter, Facebook en Pardot) worden gebruikt om te zien hoe u onze website gebruikt en op basis daarvan relevante of gepersonaliseerde advertenties te tonen op onder andere social media. Ze zorgen er ook voor dat u een advertentie niet te vaak te zien krijgt. Ook gebruiken we deze cookies om voorkeuren te onthouden als u bijvoorbeeld eerder een formulier ingevuld hebt en later terugkomt op onze website.
Ingeschakeld Uitgeschakeld

Zoekresultaten

0 resultaten voor ...