medewerker
Keerpunt > Medewerker > Arbodienstverlening en casemanagement

Arbodienstverlening en casemanagement

Arbodienstverlening en casemanagement

Als u door ziekte niet kunt werken is dat natuurlijk heel vervelend. In de eerste plaats voor u, maar ook voor uw werkgever. Zeker als u langer uit de running bent. Ook krijgt u te maken met diverse taken en verantwoordelijkheden vanuit de Wet verbetering poortwachter.

Op tijd starten met de juiste begeleiding is erg belangrijk.  Hierdoor maakt Keerpunt onder andere gebruik van een medische unit die u snel en de juiste begeleiding kan bieden die u nodig heeft.

Lees meer over onze medische unit

Veelgestelde vragen

Wat is arbodienstverlening?
Arbodienstverlening komt voort uit de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In die wet staat dat een werkgever verantwoordelijk is voor een goed verzuim- en arbeidsomstandighedenbeleid. Arbodienstverlening is dienstverlening die erop gericht is om dat beleid voor de werkgever vorm te geven.
Wat houdt een goed Arbo- en verzuimbeleid in?
In de Arbowet is vastgelegd dat een werkgever zich minimaal deskundig moet laten ondersteunen bij de volgende vier taken:
  1. Ziekteverzuimbegeleiding en het voorkomen van ziekteverzuim;
  2. Periodiek arbeidsgezondheidskundige onderzoeken (PAGO);
  3. Uitvoeren en opstellen van de Risico-inventarisatie & Evaluatie (RI&E);
  4. Aanstellingskeuringen.
Hoe kan een werkgever de verplichte ondersteuning organiseren?

Werkgevers kunnen de verplichtingen vanuit de Arbowet op twee manieren invullen. Ze kunnen alle benodigde dienstverlening inkopen bij één partij; een gecertificeerde arbodienst. Deze kan alle wettelijk verplichte deskundigen leveren om de werkgever en de medewerkers te ondersteunen. Vaak kan een arbodienst daarnaast andere professionals leveren zoals bijvoorbeeld fysiotherapeuten, bedrijfsmaatschappelijk werkers, arbeidsdeskundigen of verpleegkundigen.

Een werkgever kan er ook voor kiezen om zelf de verschillende deskundigen of diensten te contracteren. Hij kiest dan zelf hoe hij dit intern organiseert. Hierbij is de hulp van in ieder geval één bedrijfsarts die de wettelijke Arbo-taken uitvoert verplicht.


Bekijk alle vragen

Keerpunt is expert op het gebied van arbodienstverlening en casemanagement

Wat maakt ons anders?

Brochure Arbodienstverlening

Hier vindt u informatie over onze Arbodienstverlening.

Download brochure

Brochure casemanagement

Hier vindt u informatie over ons Casemanagement.

Download brochure

Waarom kiezen voor Keerpunt?

Keerpunt helpt, begeleidt, adviseert en traint. Dit doen we proactief, persoonlijk en altijd gemotiveerd vanuit ons positieve mensbeeld.

U geeft ons gemiddeld een 8,3 voor onze dienstverlening. Onze deskundige medewerkers en het persoonlijk contact zorgen voor hoge kwaliteit van dienstverlening en hoge klanttevredenheid.

Sinds 1999 hebben we ervaring op het gebied van werk en verzuim. En zijn we door onze jarenlange ervaring in staat u optimaal te helpen.

Alle nieuwsberichten

Het laatste nieuws

8 november 2018

Het werk van Mariska Stomphorst

Mariska Stomphorst begon als administratieve kracht bij Keerpunt en maakte na negen jaar intern de overstap naar re-integratiespecialist.

Lees verder
31 oktober 2018

Sluit uw Arbodienstverlening over naar Keerpunt

Bij Keerpunt ondersteunen we werkgevers en werknemers bij re-integratie. Wij bieden op het juiste moment de beste duurzame oplossingen door persoonlijke begeleiding.

Lees verder

Wat doet Keerpunt?

  1. Keerpunt bevordert een duurzame re-integratie bij verzuim door arbeidsmogelijkheden en uw specifieke situatie centraal te zetten;
  2. Keerpunt helpt met de financiering van geadviseerde interventies door de verzekeraars (Nationale Nederlanden en De Amersfoortse Verzekeringen).
Wat doet Keerpunt nog meer?

Rechten & plichten: Keerpunt ondersteunt

Rechten

  1. Wanneer de re-integratie vastloopt omdat u en uw medewerker er samen niet uitkomen kunt u een Deskundigen Oordeel bij het UWV aanvragen;
  2. Wanneer een medewerker onvoldoende meewerkt aan de re-integratie, mag u de loondoorbetaling (tijdelijk) stopzetten. In sommige gevallen moet u dat zelfs doen.

Plichten

  1. U bent verplicht een casemanager aan te stellen;
  2. U moet een re-integratiedossier samenstellen. Het re-integratiedossier bevat alle informatie met betrekking tot het re-integratietraject. Bijvoorbeeld verslagen van gesprekken, ingevulde UWV-formulieren of een overzicht van de activiteiten die u samen met uw medewerker heeft ondernomen in het kader van de re-integratie.
Meer weten?

Uw vraag nog niet beantwoord?

We zijn trots op onze klanten

Volg ons op sociale media

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief

Scroll naar boven
© Keerpunt 2018