medewerker
Keerpunt > Medewerker > Arbodienstverlening en casemanagement > Medische unit van Keerpunt

Onze medische unit van Keerpunt

Op tijd starten met de juiste begeleiding van zieke werknemers: bij Keerpunt weten we hoe belangrijk dat is. We begrijpen dat u snel wilt weten waar u aan toe bent en niet te lang wil wachten op een eventuele behandeling of training.

Snelle en deskundige begeleiding

Door het landelijk tekort aan bedrijfsartsen is de gemiddelde wachttijd voor een afspraak met een bedrijfsarts de afgelopen jaren flink opgelopen. Dat vinden we bij Keerpunt onwenselijk. Om u te kunnen verzekeren van tijdige en deskundige begeleiding, werken we met een medische unit. In deze unit werken onze eigen bedrijfsartsen samen met speciaal daarvoor opgeleide praktijkondersteuners.

Hoe werkt de medische unit?

De praktijkondersteuner neemt bepaalde taken, zoals een inventarisatie van de situatie, over van de bedrijfsarts. Op basis van het eindoordeel van de arts wordt een rapportage opgesteld. Uiteraard blijft de bedrijfsarts eindverantwoordelijk.

Wat verandert er voor u?

Waar u eerder een consult had bij uw bedrijfsarts, zult u in de toekomst vooral contact hebben met uw praktijkondersteuner. Dit kan in de meeste gevallen telefonisch – u hoeft dan dus niet op locatie te komen voor een afspraak.

De voordelen op een rij

  • U wordt sneller geholpen.
  • De praktijkondersteuner kan snel reageren op uw vragen.
  • Een gesprek met de praktijkondersteuner vindt meestal niet op de locatie van de bedrijfsarts plaats, maar telefonisch.
  • Als de situatie daarom vraagt, kunt u op het spreekuur van de bedrijfsarts terecht.
  • De medische unit gaat uiteraard vertrouwelijk om met uw medische gegevens.

Ellen Reurings, Ajoeb Abdul en Monique van der Schans

Maak kennis met praktijkondersteuner Ellen Reurings.

‘Een intake met een praktijkondersteuner is vaak wat laagdrempeliger.’

Ellen Reurings maakt als praktijkondersteuner deel uit van de medische unit van Keerpunt. Ze vertelt over haar ervaring met het werken in een team van bedrijfsartsen en praktijkondersteuners.

‘Bij een arbeidsconflict of een burn-out moet je er toch niet aan denken dat je weken op een bedrijfsarts moet wachten? Als team kunnen we de nodige interventies meteen inzetten – alles uiteraard met instemming van de arts. Het mooiste aan mijn vak vind ik het contact met de werknemers. Je kunt net wat meer tijd nemen dan een arts om naar hun verhalen te luisteren. Veel werknemers ervaren een intake met een praktijkondersteuner als wat laagdrempeliger, waardoor ze soms ook wat opener zijn over hun klachten. Die openheid kan echt wat opleveren. Ik herinner me een mevrouw die duurzaam arbeidsongeschikt was geworden. Afgaande op belastbaarheidsonderzoeken een uitgemaakte zaak: ze kon bijna niets meer. Maar in de gesprekken die ik met haar had, liet ze me weten dat ze dolgraag wilde blijven werken! Samen met de bedrijfsarts en werkgever hebben we er toen voor gezorgd dat de vrouw welkom bleef op haar werk. De kleine klusjes die ze wél kon doen voor de werkgever mochten de naam bijna niet hebben, maar dat ze toch deel uitmaakte van het arbeidsproces, betekende heel veel voor haar gevoel van eigenwaarde. Dat heeft haar ziekteverloop zonder meer positief beïnvloed.’

Meer weten?

Download de brochure over de medische unit

Volg ons op sociale media

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief

Scroll naar boven
© Keerpunt 2019