Wie bent u?
Keerpunt > Nieuws > Arbodiensten > Verzuim is vaak duurder dan gedacht

Verzuim is vaak duurder dan gedacht

16 juli 2017

Veel MKB-ondernemers hebben geen verzuimprotocol. Hoe meldt een medewerker zich ziek? Mag dat via WhatsApp? En hoe reageer je als werkgever? De vraag ‘wat kun je dan nog wel?’ is terecht, maar wordt zelden gesteld. MKB’ers krijgen ook niet heel vaak te maken met ziekmeldingen. Daardoor zijn ze zich minder bewust van de kosten, de rol van arbodiensten en wanneer er alarmbellen gaan zouden moeten gaan rinkelen bij frequent, kort verzuim.

Deel dit artikel Meer nieuwsberichten
Door: Ingrid van Oosterhout

Als productmanager arbo- en re-integratiedienstverlening bij Keerpunt krijg ik dagelijks te maken met verzuimproblematiek. Het valt me vooral op dat MKB’ers onvoldoende op de hoogte zijn van de kosten van en regels rondom verzuim.

 

Kosten

De kosten van een zieke medewerker zijn vaak vele malen hoger dan MKB-ondernemers denken. Niet alleen door de verplichte loondoorbetaling bij ziekte, maar ook omdat de werkgevers inkomsten mislopen omdat een medewerker niet productief is. Er moet bijvoorbeeld vervanging worden geregeld, wat ook kosten met zich meebrengt. De administratieve verplichtingen kosten tijd en geld en er kan sprake zijn van nóg meer uitval: door overbelasting van collega’s ontstaat er een soort domino-effect.

Met name in de beginperiode grijpen werkgevers te weinig in, terwijl iedere verzuimdag hen tot wel 300 euro kost, alleen al aan loondoorbetaling. Ondernemers brengen de andere bedrijfskosten doorgaans goed in kaart en houden de kosten binnen de perken. Toch hebben ze weinig grip op de verzuimkostenpost.

Door in eerste instantie al geen goede afspraken te maken, kan een verzuimsituatie langer duren. Laat medewerkers daarom altijd bellen als ze zich ziekmelden, dus niet mailen of appen, dan kun je direct duidelijke afspraken met ze maken. Misschien kan een medewerker bepaalde werkzaamheden namelijk nog wel verrichten.

 

Duur en frequentie verzuim

Bij frequent verzuim is het voor een werkgever ook verstandig om actie te ondernemen. Als een medewerker zich drie of vier keer per jaar ziek meldt, moet er een alarmbelletje gaan rinkelen. Frequent, kort verzuim kan namelijk een voorbode zijn voor langdurig verzuim.

 

Aandacht voor de zachte kant

De harde kant, de financiële kant, is wettelijk goed geregeld. Daarnaast is het echter verstandig om als werkgever de band met de medewerker goed te houden. Empathie tonen maakt de weg terug gemakkelijker. Zo heb ik een apotheker een keer geadviseerd kindersokjes in zijn bureaula te bewaren. In zijn apotheek werkten veel vrouwen die vruchtbaar waren en die zich ziekmeldden in verband met zwangerschap. Hij zag dat als een probleem en leefde niet met de dames mee. Door de sokjes cadeau te geven, toonde hij meer compassie en verdwenen de onderliggende spanningen.

 

Tot slot

Werkgevers doen er verstandig aan een verzuimprotocol op te stellen. Hierin kunnen ze opzoeken wat ze precies moeten doen als een medewerker ziek wordt. Bovendien staat erin wat er van een medewerker wordt verwacht. Zo komt de werkgever minder snel voor verrassingen te staan.



Deel dit artikel
Volg ons op sociale media

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief

Scroll naar boven
© Keerpunt 2019